Basistraining chathulp CAW

Tijdens deze driedaagse training leer je hoe je als hulpverlener aan de slag gaat met chathulpverlening, bij eenmalige gesprekken of in het kader van trajecten. Je houdt oefengesprekken, en je krijg theoretische en methodische achtergrond over de eigenheid en de mogelijkheden van chathulp. Voorkennis is niet noodzakelijk. 

Dag 1

  • Je maakt kennis met de chatsoftware. Je krijgt uitleg over de kenmerken van onlinecommunicatie. En je leert hoe je oplossingsgericht werkt in een chatgesprek.
  • We oefenen vervolgens op de mogelijke bewegingen in een chatgesprek.
  • Hoe zorg je voor een goed contact?
  • Hoe krijg je de vraag helder en het doel van het gesprek duidelijk?
  • Je zoekt samen naar mogelijke oplossingen en krachten bij de oproeper, en je leert hoe je het gesprek op een goede manier kan afronden.
  • Je leert hoe je zorgt voor een goed begrip aan beide kanten en wat je kan doen om misverstanden te voorkomen.
  • Je wisselt feedback uit met je gesprekspartner.

Dag 2

  • Je leert omgaan met veel voorkomende thema's zoals zelfdoding en misbruik. We besteden aandacht aan basishoudingen en gesprekstechnieken. We gaan op zoek naar de eigen grenzen en wisselen tips uit over hoe je zorg kan dragen voor jezelf en je collega's.

Dag 3

  • Op dag 3 gaan we aan de slag met je eigen leerpunten en uitdagingen. Je leert ook het stappenplan omgaan met verontrusting gebruiken.

Deze opleiding is exclusief voor CAW-medewerkers

LET OP: Breng zelf een laptop mee waarmee je op het internet kan. Lukt dit niet voor jou? Neem dan ruim op voorhand contact op met activiteiten@samvzw.be en dan zoeken we naar een oplossing.