Een praktische handleiding om in je eigen organisatie aan de slag te gaan met de checklist voor kwaliteit in digitale zorg, hulpverlening en ondersteuning.
Checklist kwaliteit in online en blended hulpverlening
Hoe zet je digitale technologie in op een kwaliteitsvolle manier? Onderzoeksrapport.
Hoe zet je digitale technologie in op een kwaliteitsvolle manier? Aan welke criteria, regelgeving of standaarden dien je te voldoen op niveau van de technologie zelf, de organisatie en de medewerker? En dit terwijl je de burger of (zorg)gebruiker centraal zet?
This framework supports social work professionals, organisations and educators to develop blended care, promote digital inclusion and work ethically in a digital context.
Kinderen en jongeren groeien vandaag op in een digitale wereld. Sociale media zijn niet meer weg te denken uit hun leven. Maar zijn deze platforms wel veilig en geschikt voor jonge gebruikers? Samen met de Kinderrechtencoalitie werkten SAM en Onlinehulp Vlaanderen mee aan een nieuw standpunt: “Sociale media op maat van kinderen en jongeren? Like!”
Dit dossier belicht de meerwaarde en de uitdagingen van chathulpverlening in Vlaanderen. Daarnaast geven we een overzicht van inspirerende praktijken met een kwaliteitsvol aanbod.
Een app, website of toestel kan je werk in zorg en welzijn vergemakkelijken. Maar zo’n digitale toepassing vraagt tijd, middelen en een helder doel. Waarom wil je dit inzetten? Past het bij wat jij en je doelgroep écht nodig hebben? Dit toetsingskader helpt je om de juiste keuze te maken.
Tools zoals ChatGPT, Google Gemini, Bing Copilot of vertaalapps met spraakfunctie maken communicatie met anderstaligen makkelijker. Als er geen tolk beschikbaar is, kunnen deze tools een nuttig alternatief bieden. Deze gids helpt je om vertaaltechnologie op een doordachte manier in te zetten in je communicatie en hulpverlening.
Opla: Een gebruikersgericht online platform voor blended opvoedingsondersteuning.
PARKOUR: Jongeren aan het stuur met een veilig en toegankelijk online platform.
AutiWijzer: een digitaal begeleidingsplatform voor ouders van kinderen met autisme.
Hybride dienstverlening bij Bednet: toegankelijkheid en zelfredzaamheid in balans.
Digi-Act: digitale dagbesteding voor mensen met een beperking.
a-Buddy: een blended ervaringsnetwerk voor en door geadopteerden
IMPACCT: beslishulp bij zorgen om een kind of gezin met een vlucht- en migratieachtergrond.
FamilyTalk: verbindende communicatie binnen het gezin versterken via AI.
Digitale zorg bij Stop it Now!: hoe een chatbot kan leiden tot blended care.
Digitale oefenkansen in een hulpverleningscontact in samenwerking met OCMW Gent.
Naar een kwaliteitskader voor digitale zorg, hulp en ondersteuning.