Sandra Beelen, Michiel Tyncke, Kasia Uzieblo, Jana Verplancke
Chathulpverlening is intussen stevig verankerd in het Vlaamse landschap van digitale hulp, zorg en ondersteuning. De laagdrempeligheid, anonimiteit en toegankelijkheid maken van chat een waardevol contactkanaal voor mensen die hulp zoeken, maar voor wie de stap naar face-to-face begeleiding (nog) te groot is.
De eerste initiatieven rond chathulp ontstonden vanaf 2002 bij Tele-onthaal. Kort daarna volgden de Kinder- en Jongerentelefoon (nu Awel), Zelfmoordlijn 1813, en het Jongerenadviescentrum (JAC, nu deel van het CAW). Zij merkten op dat jongeren taboe-geladen thema’s zoals zelfdoding, eetstoornissen en automutilatie via de chat gemakkelijker durven te bespreken. Ook praten over geweld, pesten en eenzaamheid is voor jongeren online minder moeilijk.
Dit dossier belicht de meerwaarde en de uitdagingen van chathulpverlening in Vlaanderen. Daarnaast geven we een overzicht van inspirerende praktijken met een kwaliteitsvol aanbod. De chatlijnen waarvan sprake in dit dossier zijn aangesloten bij OHUP, het Onlinehulp Uitwisselingsplatform.
“Het heeft mij geholpen. Ik heb weer nieuwe moed.” (meisje van 11 na gesprek over pesten op school)
Chathulp is een vorm van onlinehulpverlening waarbij een oproeper via een website of app in real-time kan communiceren met een professionele hulpverlener of vrijwilliger (beantwoorder).
Dit biedt een veilige en laagdrempelige manier om ondersteuning te krijgen bij uiteenlopende vragen en problemen zoals stress, mentale gezondheidsklachten, relatieproblemen, enz. Het gevoel van anonimiteit zorgt ervoor dat veel mensen zich vrijer voelen om over gevoelige onderwerpen te praten, zonder angst voor oordeel.
Een belangrijk voordeel van chathulp is dat mensen op hun eigen tempo en vanuit een vertrouwde omgeving hulp kunnen zoeken, zonder fysieke of sociale drempels en met meer controle over het gesprek. Dit maakt het bijzonder toegankelijk voor wie hulp zoekt, maar voor wie de stap naar de telefoonlijn of de face to face hulpverlening te groot is. De gesprekken kunnen variëren: een eenmalig luisterend oor, gerichte ondersteuning of doorverwijzing naar gespecialiseerde hulp.
Heel wat organisaties zetten chathulp in als aanvulling op hun bestaande aanbod, zoals face-to-face gesprekken, telefonische hulp of mailondersteuning. Het is een extra kanaal dat cliënten toelaat om op hun eigen tempo en op een laagdrempelige manier contact te leggen.
"Ik kreeg precies wat ik nodig had: een luisterend oor en begeleiding in mijn denkproces. Ik weet wat me te doen staat, nu nog de stap zetten... Dankjewel." (vrouw na gesprek over middelengebruik)
De chatlijnen in Vlaanderen ontvangen jaarlijks tienduizenden oproepen. Deze oproepen komen van mensen van alle leeftijden, achtergronden en met diverse hulpvragen. Hoewel chathulp toegankelijk is voor alle leeftijden, blijft de populariteit onder jongeren opvallend. De vraag naar chathulp groeit elk jaar: de toenemende druk van sociale, economische en persoonlijke problemen maakt dat steeds meer mensen ondersteuning zoeken.
In 2023 voerden de chatlijnen samen ruim 67.000 gesprekken met meer dan 55.000 unieke oproepers.
Naast algemene welzijnsvragen over psychisch functioneren, opvoeding en sociale interactie, bieden de chatlijnen ook ondersteuning bij thema’s zoals alcohol- en druggebruik, gokken en geweld. Ook specifieke en complexe onderwerpen zoals grensoverschrijdend gedrag, zelfmoordgedachten en abortus komen aan bod.
Daarnaast zoeken veel oproepers ook advies over school, werk en dagbesteding. Deze brede waaier aan gespreksthema’s onderstreept de veelzijdigheid en het maatschappelijke belang van chathulp als laagdrempelige en toegankelijke vorm van ondersteuning. De chathulplijnen zijn onderling aanvullend en complementair.
Steeds meer mensen vinden via chat hun weg naar hulp. Wat ooit begon als een alternatief kanaal voor jongeren, is vandaag uitgegroeid tot een volwaardige vorm van ondersteuning die ingeburgerd is bij hulpverleners en cliënten. Maar hoe effectief is chathulp nu echt? Wat maakt het tot een sterk hulpmiddel? Waar liggen de grenzen?
"Ze luisteren echt naar jou en het is fijn dat je kan chatten. Ik durf niet veel te zeggen in het echt, maar via chat lukt dat wel." (meisje van 13 na gesprek over problemen thuis).
De kracht van chathulp zit in de combinatie van anonimiteit, bereikbaarheid en betrouwbaarheid. Ze bieden een eerste veilige stap richting hulp, of maken net deel uit van een bredere begeleiding. Zo dragen de Vlaamse chathulplijnen bij aan vroegdetectie, versterking van veerkracht en toegankelijke zorg, van preventie tot nazorg.
Anderstalige of minder talige personen: Door het schriftelijke karakter kunnen ze de boodschap herlezen of gebruik maken van vertaalapps.
De chathulplijnen in Vlaanderen vormen samen een breed en laagdrempelig netwerk dat ondersteuning biedt op maat van uiteenlopende noden. Van algemene hulplijnen tot chat voor jongeren, thematische lijnen en gespecialiseerde trajecten: het aanbod is afgestemd op diverse doelgroepen en levensdomeinen.
Sommige lijnen richten zich tot iedereen die nood heeft aan een gesprek, ongeacht leeftijd of thema. Andere zijn specifiek ontwikkeld voor jongeren, ouders, geadopteerden of mensen met autisme. Daarnaast zijn er hulplijnen die zich toespitsen op thema’s zoals opvoeding, verslaving, zelfdoding, ongeplande zwangerschap, seksueel grensoverschrijdend gedrag of kanker.
Er is bijzondere aandacht voor kwetsbare groepen, zoals slachtoffers van geweld of misbruik, LGBTQIA+ personen, jongeren in onveilige thuissituaties, mensen met een verstandelijke beperking, en personen die worstelen met suïcidale gedachten. Ook hun omgeving—ouders, partners, vrienden en hulpverleners—kan bij veel lijnen terecht voor ondersteuning of advies.
We geven hieronder een overzicht van chathulpverlening in Vlaanderen.
a-Buddy
Voor en met geadopteerden, om vragen te stellen, hun verhaal te vertellen of te praten met een andere geadopteerde.
• Chat met een buddy: op afspraak. De beschikbare momenten staan op de website.
• Je kan ook een vaste chatbuddy aanvragen.
Info: www.a-buddy.be
Adoptiehuis
Voor vrouwen of koppels die onbedoeld zwanger zijn en twijfelen of ze het kind kunnen of willen behouden.
• Mail: 24/7
• Telefoon: 24/7
• Chat: op afspraak
Info: www.twijfelbijzwangerschap.be
Autisme Chat
Voor kinderen, jongeren en volwassenen met (een vermoeden van) autisme die met vragen zitten of op moeilijkheden botsen, en voor hun ouders, grootouders, broers en zussen, kinderen, partner, vriend/vriendin.
Je kan bij Autisme Chat terecht met autismegerelateerde vragen en/of zorgen, opvoedingsgerelateerde vragen, nood aan een luisterend oor, informatieve vragen, oplossingsgerichte ondersteuning, een situatie bespreken en samen nadenken.
• Chat: maandag, dinsdag en donderdag: 18u - 22u, woensdag 14u – 22u
Info: www.ligaautismevlaanderen.be/autismechat
Awel
Awel is een vrijwilligersorganisatie voor alle kinderen en jongeren van 6 t.e.m. 25 jaar.
Ze kunnen Awel over alles contacteren wat hen bezighoudt. Soms kan dit een gerichte vraag voor info zijn, vaak ook verhalen/bezorgdheden waarbij men nood heeft aan een luisterend oor. Awel luistert en voelt en denkt mee.
• Mail: 24/7, de mailtjes worden beantwoord binnen de 72 uur
• Telefoon: maandag t.e.m. zaterdag: 16u – 22u
• Chat: maandag t.e.m. zaterdag: 18u – 22u
• Forum: 24/7 bereikbaar om berichten te plaatsen en op berichten te antwoorden
• Teleblok: de hulplijn voor studenten die worstelen met stress, faalangst of gebrek aan motivatie tijdens de blok of examens, is sinds 2024 geïntegreerd in Awel.
Info: www.awel.be
CAW-chat
Professionele hulp voor elke vraag rond psychisch welbevinden, stress en draagkracht en de ouder-kindrelatie.
• Mail: 24/7
• Telefoon: maandag t.e.m. vrijdag 9u – 17u
• Chat: maandag t.e.m. vrijdag 13u – 17u
• Face-to face hulp
Info: www.caw.be
Child Focus – CyberSquad
In de CyberSquad helpt iedereen elkaar. Je kan er (anoniem) raad vragen aan andere jongeren en ook zelf anderen helpen. Je kan er terecht voor allerlei vragen en oplossingen voor elk probleem die je kan tegenkomen online. Je kan er ook chatten met een professional. De coaches zijn gespecialiseerd in de thema’s ‘internet’ en ‘sociale media’.
Bij Child Focus kan men terecht met alle vragen over verdwijningen en seksuele uitbuiting van minderjarigen.
• Telefoon: 24/7
• Chat: maandag en vrijdag: 18u – 20u, woensdag: 13u – 16u, zaterdag en zondag: elke 1ste en 3de weekend van de maand 15u -17u
• Forum: 24/7
Info: https://cybersquad.be
CLBch@t
Kinderen & jongeren en hun ouders kunnen gratis en anoniem chatten met een CLB-medewerker over studiekeuze, leren & studeren, welbevinden en gezondheid, pesten, interactie in het gezin of gezinsconflicten.
• Mail: 24/7 - via het CLB van de school van de jongere
• Telefoon: via het CLB van de school van de jongere
• Chat: maandag, dinsdag, donderdag: 17u-21u, woensdag: 14u-21u. Tijdens schoolvakanties: maandag t.e.m. donderdag: 14u-21u.
• Op kantoor bij het CLB van de school
Info: www.clbchat.be
De Druglijn
Voor alle vragen over drank, drugs, pillen, gamen en gokken of hoe om te gaan met iemand in de omgeving die gebruikt. De druglijn is een initiatief van de VAD en werkt met vrijwilligers.
• Mail: 24/7
• Telefoon: maandag t.e.m. vrijdag: 10u – 20u
• Chat: maandag tot en met vrijdag: 12u – 18u
• Online zelfhulp
Info: www.druglijn.be
Fara
Ongepland zwanger? Kinderwens? Jonge mama of papa? Twijfels over een abortus? Fara helpt bij het maken van een keuze en biedt professionele begeleiding.
• Mail: 24/7
• Telefoon: maandag tot en met vrijdag: 9u - 12u
• Chat: maandag, woensdag en vrijdag: 13u - 16u
• Face-to face
Info: www.fara.be
Hulplijn 1712
Professionele online en telefonische hulplijn voor burgers met een vraag over geweld, misbruik en kindermishandeling. Voor (potentiële) slachtoffers, (potentiële) plegers en omstanders of getuigen van geweld. De hulplijn betreft een samenwerking tussen de CAW’s en de Vertrouwenscentra Kindermishandeling.
• Mail: 24/7
• Telefoon: maandag tot en met vrijdag: 9u - 18u
• Chat: maandag tot en met donderdag: 13u - 17u en 18u - 22 u, vrijdag 13u - 17 u
Info: www.1712.be
JAC-chat
Professionele hulp voor jongeren tussen 12 en 25 jaar. Voor elke vraag rond psychisch welbevinden, stress en draagkracht en de ouder-kindrelatie.
• Mail: 24/7
• Telefoon: elke dag van 9u – 17u
• Chat: maandag t.e.m. vrijdag 13u – 19u
• Face-to face hulp
Info: www.caw.be/jac
Kankerlijn
Voor (ex-)kankerpatiënten of naasten. De Kankerlijn is een initiatief van Kom op tegen kanker en biedt een luisterend oor, deskundig advies of informatie over medische, psychologische, emotionele, sociale, relationele en juridische aspecten van kanker.
• Mail: 24/7
• Telefoon: maandag t.e.m. vrijdag 9u – 12u en 13u – 17u
• Chat: maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag: 9u – 12u en 13u - 17u, woensdag: 9u – 12u en 13u - 17u en 19u30 – 22u30.
Info: www.kankerlijn.be
Kind- en Gezinlijn
Contact met een verpleegkundige voor informatie en advies over alle thema’s van Kind en Gezin, zoals zwangerschap, ouderschap, ontwikkeling, kinderopvang, groeipakket, enz.
• Mail: 24/7
• Telefoon: maandag tot en met vrijdag 8u – 20u
• Chat: maandag t.e.m. vrijdag: 9u – 16u30
Info: www.kindengezin.be
Lumi
Voor iedereen die vragen heeft of nood heeft aan een luisterend oor over gender en seksuele voorkeur. Lumi werkt met vrijwilligers.
• Mail: 24/7
• Telefoon: maandag: 18u30 – 21u30 (niet op feestdagen)
• Chat: maandag, woensdag en donderdag 18u30 – 21u30
Info: www.lumi.be
LUNA
Voor wie (ongepland) zwanger is en een abortus overweegt. Voor wie vragen heeft over abortus, of voor wie een abortus had en nood heeft aan een gesprek. Een professionele hulpverlener neemt de tijd om te luisteren en te helpen. Luna is de koepel van Nederlandstalige abortuscentra.
• Mail: 24/7
• Telefoon: maandag tot en met donderdag van 9u tot 17u, op vrijdag van 9u tot 12u
• Chat: dinsdag: 18u tot 20u, woensdag en vrijdag: 14u tot 16u, zaterdag: 10u tot 12u
• Face-to face
Info: www.abortus.be
Nu praat ik erover
Nupraatikerover.be is een chat voor jongeren die vragen hebben over of opgroeien in een onveilige thuiscontext en slachtoffer zijn van mishandeling of verwaarlozing en voor iedereen (ook volwassenen) die te maken krijgt/kreeg met seksueel geweld.
Nupraatikerover.be is een initiatief van de Vertrouwenscentra Kindermishandeling.
• Mail: 24/7
• Telefoon: maandag, dinsdag en donderdag 19u – 22u, woensdag 14u – 18u en 19u – 22u, vrijdag 14u – 17u
• Chat: maandag, dinsdag en donderdag 19u – 22u, woensdag 14u – 22u
Info: www.nupraatikerover.be
OnlinePsyhulp
Informatie, zelfhulp en (chat)begeleiding door een professionele hulpverlener over de thema’s: depressie, angst, alcohol, cannabis, drugs, gokken, jongeren in transitieleeftijd en perinatale hulp. Onlinepsyhulp heeft een aanbod voor zowel jongeren als volwassenen.
• Aanmelden, informatie en zelfhulp: 24u/24u
• Chat op afspraak mogelijk op: Maandag 8u - 21u, dinsdag: 8u30 - 21u, woensdag: 9u - 20u, donderdag: 8u30 - 17u, vrijdag: 8u30 - 17u
Info: www.onlinepsyhulp.be
Opvoedingslijn
Voor ouders met vragen of zorgen over de opvoeding van hun eigen kind of een kind waar ze verantwoordelijkheid voor dragen. Dit initiatief van De Keerkring werkt met vrijwilligers.
• Mail: 24/7
• Telefoon: maandag, dinsdag, woensdag en vrijdag 10u -13u en 14u – 17u, donderdag 10u – 13u, 14u – 17u en 19u – 21u.
• Chat: woensdag 10u – 12u en 20u - 22u
Info: www.opvoedingslijn.be
Stop it Now!
Hulplijn ter preventie van seksueel kindermisbruik. Voor wie zich zorgen maakt over eigen seksuele gevoelens of gedrag ten aanzien van minderjarigen, en voor hun naasten. Stop it now! is een samenwerking tussen het Universitair Forensisch Centrum en het CAW in Brussel.
• Mail: 24/7
• Telefoon: maandag en donderdag: 10u – 13u, dinsdag: 16u – 19u, woensdag en vrijdag: 13u – 16u.
• Chat: maandag en donderdag: 10u – 13u, dinsdag: 16u – 19u, woensdag en vrijdag: 13u – 16u.
Info: www.stopitnow.be
Tele-Onthaal
Vrijwilligersorganisatie waar iedereen die het moeilijk heeft terechtkan voor een gesprek.
• Telefoon: 24/7
• Chat: maandag, dinsdag, donderdag, vrijdag, zaterdag: 18u – 23u, woensdag en zondag: 15u – 23u
Info: www.tele-onthaal.be
Vlaams Meldpunt Grensoverschrijdend Gedrag
Het Vlaams Meldpunt Grensoverschrijdend Gedrag is een initiatief van Vlaanderen. Het is een meldpunt voor meldingen van grensoverschrijdend gedrag in de sectoren en organisaties waarvoor de Vlaamse overheid bevoegd is. Je chat met een daarvoor opgeleide ambtenaar.
• Mail: 24/7
• Telefoon: maandag 9u – 20u, dinsdag tot en met vrijdag: 9u – 17u
• Chat: maandag t.e.m. vrijdag 9u – 17u
Info: https://www.vlaanderen.be/vlaams-meldpunt-grensoverschrijdend-gedrag
Zelfmoordlijn 1813
Voor mensen die aan zelfmoord denken. En voor wie bezorgd is om iemand in zijn omgeving die aan zelfmoord denkt. De zelfmoordlijn werkt met vrijwilligers.
• Mail: 24/7
• Telefoon: 24/7
• Chat: elke dag: 17u - 00u, woe: 12u - 00u
Info: www.zelfmoord1813.be
Bovenstaande chathulplijnen zijn gratis en je kan er veilig en vertrouwelijk terecht. De lijnen zijn aangesloten bij OHUP en worden inhoudelijk ondersteund door SAM, steunpunt Mens en Samenleving. Dat wil zeggen dat ze werk maken van:
Chatgesprekken vragen een hoge mate van aandacht en empathie. In tegenstelling tot face-to-face gesprekken ontbreekt non-verbale communicatie, waardoor de hulpverlener extra alert moet zijn op subtiele signalen in tekst en het tempo van het gesprek.
Om kwalitatieve ondersteuning te blijven garanderen, is training, intervisie en ondersteuning van professionele en vrijwillige chathulpverleners cruciaal. Naast een brede generalistische kennis hebben zij nood aan training in gespreksvoering, crisisinterventie en digitale communicatie. Ook een goede kennis van de sociale kaart en verdere inhoudelijke specialisering door thematische vorming blijven belangrijk.
89% van de chathulpverleners in Vlaanderen kreeg een gespecialiseerde opleiding chathulp
SAM, steunpunt Mens en Samenleving biedt samen met de partners in Onlinehulp-Vlaanderen een uitgebreid leeraanbod voor sociale, ggz en zorgprofessionals die zich willen verdiepen in online of blended hulp. Op het leerplatform vind je verschillende opleidingsmogelijkheden waaronder webinars, worskhops, vormingen, aanbod op maat en e-learningmodules.
Een impressie van een internationaal uitwisselingsproject in verband chathulp bij jongeren in Europa - met partners uit Finland, Hongarije, Spanje en België. Een bijdrage aan Blender 2024 door Alexis Dewaele, onderzoeker en prof aan UGent.
In dit artikel op de VAD-website evalueren de auteurs het chathulpaanbod in het twaalf weken durende online begeleidingsaanbod van alcoholhulp.be.
Op basis van een bevraging bij cliënten en begeleiders rapporteert Liga Autisme Vlaanderen over het inzetten van telefoon en onlinetools (chat en beeldbellen) tijdens de lockdownperiode.
Zowel kinderen als (jong-)volwassenen werden bevraagd.
Hybride dienstverlening bij Bednet: toegankelijkheid en zelfredzaamheid in balans.
Digitale zorg bij Stop it Now!: hoe een chatbot kan leiden tot blended care.
Deze handleiding biedt een helpende hand aan professionals die met jongeren werken om het probleem van online extremistische uitspraken en bedreigingen aan te pakken door middel van chatmethodiek en mediawijze kennis over sociale media platforms, fake news, online radicalisering etc...
In dit hoofdstuk in het 'Handboek online hulpverlening' van Frank Schalken bespreken de auteurs een 5-fasenmodel van professioneel chatten, 4 basisgesprekstechnieken (luisteren, samenvatten, doorvragen en ondersteunen) en 4 ‘gesprekstechnieken bij ruis’ (feedback vragen en geven, metacommuniceren en eigen mening geven).
In 2018 werden dank zij een incentive van Flanders’Care drie nieuwe chathulpaanbiedingen uitgewerkt.
In deze presentatie op het Congres onlinehulp getuigen Margot Dupont (Steunpunt Adoptie) van www.a-Buddy.be, Elke Lernout (MFC Hagewinde) van www.chaterover.be en Jo Renty (Liga Autisme Vlaanderen) van Autismechat.
Deze checklist is een hulpmiddel waarbij diverse relevante domeinen bij het implementeren van chathulp rond seksueel misbruik bevraagd worden.
Totnogtoe werden er enkel via ‘links’ bruggen gelegd tussen chathulplijnen.
In deze presentatie op het Congres onlinehulp getuigen Ilse van Campenhout (Nupraatikerover.be), Patrick Vanderreydt (Zelfmoord1813) en Sofie Devarwaere (Awel) over de warme doorverwijs die via de gemeenschappelijke chattool mogelijk wordt.
In een real-life onderzoek bij Alcoholhulp bleken zowel de online zelfhulp als de (chat)begeleiding effectief voor het reduceren of stoppen van alcoholgebruik. De resultaten zijn duidelijk beter indien er professionele begeleiding is. Goede voorspellers van een gunstig resultaat zijn:
De grootste verandering in het drinkpatroon vond plaats tijdens de eerste zes weken.
In deze brochure wordt professionele chathulp vanuit drie invalshoeken toegelicht:
Deze methodiek kwam tot stand in samenwerking met het OnlineHulpUitwisselingsPlatform (OHUP).
Dit artikel in Sociaal.net is gebouwd rond 5 getuigenissen van 5 nieuwe onlinehulpprojecten die in 2018 met ondersteuning van Flanders’Care werden uitgewerkt.
De projectleiders getuigen hoe ze autisme-chat, a-Buddy, chaterover.be, het inzetten van drughulp.be en van onlinedagboeken stapsgewijs hebben aangepakt met oog voor tal van implicatie-aspecten.
In dit gratis e-learningpakket krijg je via vier modules stapsgewijs professioneel chatten in welzijnswerk onder de knie:
Naast kaders en do’s en dont’s vind je er veel inspirerende voorbeelden en oefeningen.
Deze brochure is een resultaat van een Europees project waarbij de chathulpmethodiek wordt uitgewerkt met focus op anonieme gesprekken over seksueel misbruik.
Naast een visie op en een stappenplan voor chathulp wordt ook aandacht besteed aan wettelijke en ethische kwesties bij chathulp rond seksueel misbruik
Digitalisering laat zich overal voelen, ook in het contact tussen hulpvrager en hulpverlener. Maar is dat chatten en mailen niet heel onpersoonlijk? Iwein Denayer (CAW Halle Vilvoorde) combineert al lang online en face-to-facehulpverlening. Hij vertelt hoe hij blended hulp inzette bij een vroegere cliënt. Marie Van der Cam (SAM, steunpunt Mens en Samenleving) geeft nadien vijf tips over blended hulp.
Dit rapport beschrijft het resultaat van een uniek onderzoek waarbij zowel hulpvragers als hulpverleners bevraagd werden over de ‘ervaren baat’ van een eenmalig chathulpgesprek.
Daarenboven werden de betreffende chatgesprektranscripten door de onderzoekers geanalyseerd.
Deze driehoeksanalyse levert verrassende resultaten.
Dit boek beschrijft een definiëring en voordelen van onlinehulpverlening.
Een diversiteit van onlinehulpvormen wordt geïllustreerd met Nederlandse voorbeelden.
Implementeren van onlinehulp komt aan bod met aandacht voor stappenplan, techniek, veiligheid en recht.
Deze publicatie zoomt ook in op onlinehulpcompetenties, kwaliteit van onlinehulp en chatten en e-mailen in de welzijnspraktijk.
Een basiswerk !
Dit rapport is het resultaat van een onderzoeksopdracht van de Europese Commissie waarbij 131 Europese websites met onlinehulp en 32 websites met chathulp rond seksueel misbruik werden gescreend.
Tools zoals ChatGPT, Google Gemini, Bing Copilot of vertaalapps met spraakfunctie maken communicatie met anderstaligen makkelijker. Als er geen tolk beschikbaar is, kunnen deze tools een nuttig alternatief bieden. Deze gids helpt je om vertaaltechnologie op een doordachte manier in te zetten in je communicatie en hulpverlening.
In Nederland heeft digitale zorg in de geestelijke gezondheidszorg (ggz) een sterke opmars gemaakt, zeker sinds de coronapandemie. Maar hoe ervaren cliënten deze digitalisering? Het rapport Digitale zorg in de ggz vanuit cliëntsperspectief, een studie van MIND en het programma Vliegwiel van Patiëntenfederatie Nederland, brengt in kaart hoe cliënten digitale toepassingen zoals beeldbellen, chatgesprekken en online zelfhulpmodules ervaren.
De wereld digitaliseert in een snel tempo, en dit brengt kansen én uitdagingen met zich mee, zeker voor ondersteuners van kinderen, jongeren en gezinnen. Hoe integreer je digitale tools op een doordachte manier in je begeleiding? Hoe zorg je dat iedereen mee is, ook zij die digitaal kwetsbaar zijn? En hoe bewaak je de balans tussen technologie en menselijke interactie? Om deze vragen te beantwoorden, lanceren we een gloednieuw competentiekader voor iedereen die digitale ondersteuning biedt aan kinderen, jongeren en gezinnen.
Welke uitdagingen en belemmeringen zijn er in verband met artificiële intelligentie voor welzijnswerk en geestelijke gezondheidszorg? Een bijdrage aan Blender 2024 door Tim Vanhove, medewerker van Mens, Samenleving & Digitalisering aan de Arteveldehogeschool.