OHUP

Online Hulp Uitwisselingsplatform

Platform voor uitwisseling

OHUP is in 2006 opgericht als platform voor de uitwisseling van kennis en ervaring op het gebied van onlinehulp. Ons doel is de kwaliteit van onlinehulp binnen onze ledenorganisaties te verbeteren door samenwerking en kennisdeling te bevorderen.

OHUP richt zich op chathulp, hoewel ook andere onlinehulpvormen aan bod kunnen komen. We faciliteren de uitwisseling over diverse onderwerpen, waaronder:

  • De kennis, vaardigheden en houding die essentieel zijn voor effectieve chathulp
  • Vorming, training en ondersteuning voor medewerkers
  • Het opstarten van nieuwe onlinehulp-initiatieven
  • Strategieën voor het omgaan met moeilijke gesprekken
  • Ethiek en deontologie in de  chathulpverlening
  • Intervisie en supervisie
  • ICT en software 
  • Samenwerkingsmogelijkheden tussen organisaties

Met OHUP willen we een community creëren waar we elkaar kunnen inspireren en versterken, zodat we samen de impact van online hulpverlening kunnen vergroten.

triangle accent Dotted square accent Striped circle accent

Hoe werkt het?

De ledenorganisaties brengen hun knowhow in de groep en krijgen knowhow terug van de groep. De uitwisseling vertrekt vanuit de behoefte van de OHUP-leden.

Om de knowhow van de ledenorganisaties verder uit te breiden streeft OHUP ernaar om externe knowhow binnen te halen via:

  • Het stimuleren en ondersteunen van onderzoek omtrent online hulpverlening
  • Het organiseren van evenementen, sprekers, etc…
  • Een groot deel van de chathulplijnen die aangesloten zijn bij OHUP gebruiken dezelfde software. Dit biedt heel wat mogelijkheden tot afstemming en samenwerking

OHUP wordt ondersteund door SAM, steunpunt Mens en Samenleving

triangle accent Dotted square accent Striped circle accent

Ook lid worden van OHUP?

Om de continuïteit van OHUP te garanderen, kiezen we ervoor om per organisatie te werken met een vaste vertegenwoordiger. Deze zorgt ervoor dat nuttige informatie doorstroomt naar de eigen organisatie. De vaste vertegenwoordigers kunnen in functie van het thema van de vergadering een collega meebrengen.

  • De leden van OHUP zijn organisaties actief in de social profit sector en streven geen winst na.
  • De organisaties bieden onlinehulp aan, of zijn van plan een onlinehulpaanbod te ontwikkelen en dit binnen het jaar na aansluiting op te starten.
  • De leden zijn overtuigd van de meerwaarde van onlinehulp 
  • De leden zijn bereid om een actieve bijdrage te leveren door knowhow te delen en door mee te werken aan OHUP-initiatieven.
  • De leden vertrekken van een diepgaand respect voor de eigenheid, de visie en de overtuiging van elke hulpvrager. Dit wil zeggen dat men elke hulpvrager als evenwaardig beschouwt, ongeacht afkomst, mogelijkheden, gender, politieke voorkeur of levensovertuiging.
  • De leden onderschrijven de kwaliteitsnormen die gelden bij onlinehulpverlening.
  • De leden onderschrijven het OHUP mission statement.

Neem contact op via ons contactformulier.

triangle accent Dotted square accent Striped circle accent

Onlinehulplijnen in Vlaanderen

onlinehulplijnen-in-vlaanderen
23 oktober 2023
Onlinehulplijnen in Vlaanderen
Bijna 20 jaar geleden startten enkele jongeren- en welzijnsorganisaties met onlinehulp. Ze stelden vast dat taboe geladen thema’s als zelfdoding, ...