Chathulp: Omgaan met hulpvragen over eten en gewicht

Situering

Leer hoe je als chathulpverlener kan omgaan met vragen die je krijgt over eten en gewicht.
Misschien zijn er signalen die kunnen wijzen op een eetproblematiek. Maar vanaf wanneer ben je als hulpverlener ongerust? En hoe reageer je hier op? Naar wie kan je doorverwijzen?

In deze vorming krijg je de nodige informatie en handvatten om met deze vragen om te gaan, aangevuld met oefeningen en uitwisseling. 

Doelgroep

Chathulpverleners die handvatten zoeken bij hulpvragen over het thema eten, gewicht en eetproblemen. We richten ons op eerstelijnshulpverleners.

Voorkennis

Voorkennis van en ervaring met chathulpverlening is aan te bevelen.

Programma

In deze vorming focussen we op deze thema’s:

  • Verkennen van vragen over eten en gewicht:
    • Groeien en groot worden
    • Gewicht en uiterlijk bij jongeren en volwassenen
    • Inschatting van de ernst van de situatie
  • Helpen via het chatgesprek
    • Aanpak chatgesprek: van contact maken tot hulp bieden
    • Vraag verkennen
    • Motiveren
    • Werken met de context
    • Blended hulp (methodieken en materialen)
    • Doorverwijzen
  • Getuigenis van 2 ANBN vrijwilligers / ervaringsdeskundigen: hoe is de beleving van de oproeper die hulp zoekt? Hoe maak je contact in het begin van een gesprek? Wat is belangrijk om op te letten wanneer je een gesprek voert met een oproeper die hier vragen over heeft?
  • Uitwisseling

Trainer

Eetexperten An Vandeputte en Eva Bervoets

ANBN vrijwilligers en ervaringsdeskundigen Lorina en Stephanie

Op zoek naar vorming op maat van jouw team of organisatie?