Chatten met je cliënt

Situering

Chatten is praten met een scherm ertussen

Als sociale professional gebruik je naast je fysieke contacten ook chat als communicatiemiddel. Via een berichtenapp zoals whatsapp of via een beveiligd chatprogramma. Soms chat je tussendoor om contact te houden, soms voer je volwaardige ondersteunende gesprekken. Bij het chatten voelt je cliënt zich vaak veiliger, net omdat er geen visueel en non-verbaal contact is.

Professioneel chatten met cliënten vraagt wel wat extra lees- en schrijfvaardigheden. Wil je je doelgroep beter te bereiken of bepaalde onderwerpen vlotter bespreekbaar te maken? Op een doordachte, kwaliteitsvolle manier? Dan is deze opleiding iets voor jou.

Volg hierna ook: Chatten met je cliënt: verdieping

Doelgroep

Voor sociale professionals die professioneel met cliënten willen communiceren via chat. 

Via chatpermanenties, op afspraak of via berichtenapps.

Voorkennis

Geen voorkennis vereist

Programma

Programma

  • Hoe kan ik chat inzetten in mijn dagelijkse praktijk?
  • Wat heb ik daarvoor nodig?
  • Chathulpmethodiek
  • Basishouding en gesprekstechnieken op de chat
  • Chat-oefengesprekken: van korte gesprekjes tot volwaardige hulp

Getuigenissen

'Direct stof tot nadenken’

'Ik heb vooral geleerd hoe ik een chat kan starten, contact kan leggen en gevoelens kan herkennen en benoemen. Ook heb ik geleerd om vragen te durven stellen, om dieper op een gesprek in te gaan, een gesprek goed af te ronden en het belang van meta-communicatie te begrijpen.'

Trainer

Marie Van der Cam is inhoudelijk medewerker en trainer in het team digitalisering en blended hulp bij SAM.

Op zoek naar vorming op maat van jouw team of organisatie?