Omgaan met eigen grenzen en deconnecteren

Situering

Tijdens deze inspiratiesessie zoomen we in op de mogelijkheden maar ook op de grenzen bij online en blended hulpverlening. Hoe zorg je goed voor jezelf, en hoe zorgen je collega’s en je organisatie goed voor elkaar?

Face-to-face, telefonisch en online (chat, mail, beeldbellen, apps, websites…): als hulpverlener gebruik je verschillende manieren om te communiceren en hulp te bieden. Die combinatie noemen we blended hulp.

Doelgroep

Voor sociale en GGZ-professionals die de meerwaarde inzien van het gebruik van online toepassingen met cliënten, maar die ook valkuilen zien voor hun eigen grenzen of die van de organisatie.

Voorkennis

Geen voorkennis vereist

Programma

Blended hulp vormt voor veel cliënten een grote meerwaarde. Steeds meer organisaties zetten er dan ook op in.

Uitdagingen
De ene sociale of GGZ-professional voelt zich daar comfortabel bij, voor de andere is het een uitdaging en brengt het vragen met zich mee.

  • Kan ik dit wel? Hoe maak ik keuzes?
  • Wat met verontrustende situaties die via Whatsapp binnenkomen? Wat met ongepast gedrag tijdens een beeldbelgesprek?
  • Wat als de verbinding plots wegvalt? Wat als de cliënt niet meer terugmailt?
  • Wie ondersteunt mij als ik het moeilijk heb?

Jouw grenzen
Door de digitalisering komt ons werk steeds dichter bij ons persoonlijk leven. We werken vaker van thuis uit, de smartphone van het werk komt gemakkelijk mee, of misschien heb je een dubbele simkaart.
Moet je snel dat ene mailtje nog beantwoorden? Whatsapp-berichtjes lezen na de werkuren? Mails beantwoorden terwijl je thuis zit met sociaal verlof?

Trainer

Iwein Denayer is preventiemedewerker en hulpverlener outreach ELZ Pajottenland en werkt voor CAW HalleVilvoorde.

Hannah Van der Steen is jongerenhulpverlener bij JAC Halle-Vilvoorde. Ze is trainer voor de opleidingen chathulp van de CAW’s.

Op zoek naar vorming op maat van jouw team of organisatie?