Tijdens deze inspiratiesessie zoomen we in op de mogelijkheden maar ook op de grenzen bij online en blended hulpverlening. Hoe zorg je goed voor jezelf, en hoe zorgen je collega’s en je organisatie goed voor elkaar?
Face-to-face, telefonisch en online (chat, mail, beeldbellen, apps, websites…): als hulpverlener gebruik je verschillende manieren om te communiceren en hulp te bieden. Die combinatie noemen we blended hulp.
Voor sociale en GGZ-professionals die de meerwaarde inzien van het gebruik van online toepassingen met cliënten, maar die ook valkuilen zien voor hun eigen grenzen of die van de organisatie.
Geen voorkennis vereist
Blended hulp vormt voor veel cliënten een grote meerwaarde. Steeds meer organisaties zetten er dan ook op in.
Uitdagingen
De ene sociale of GGZ-professional voelt zich daar comfortabel bij, voor de andere is het een uitdaging en brengt het vragen met zich mee.
Jouw grenzen
Door de digitalisering komt ons werk steeds dichter bij ons persoonlijk leven. We werken vaker van thuis uit, de smartphone van het werk komt gemakkelijk mee, of misschien heb je een dubbele simkaart.
Moet je snel dat ene mailtje nog beantwoorden? Whatsapp-berichtjes lezen na de werkuren? Mails beantwoorden terwijl je thuis zit met sociaal verlof?
Iwein Denayer is preventiemedewerker en hulpverlener outreach ELZ Pajottenland en werkt voor CAW HalleVilvoorde.
Hannah Van der Steen is jongerenhulpverlener bij JAC Halle-Vilvoorde. Ze is trainer voor de opleidingen chathulp van de CAW’s.