Jouw doelgroep leeft zowel online als offline. Vandaag krijg je als jeugdwerker, straathoekwerker, jeugdhulpverlener of preventiewerker te maken met beide leefwerelden. Die combinatie biedt volop kansen, maar roept ook nieuwe vragen op.
Tijdens deze inspiratiesessie duiken we samen in de mogelijkheden van ‘digitale outreach’ als werkmethode.
Een concreet kader voor digitale outreach bestaat nog niet. Bij SAM willen we graag aan de slag met de signalen van het werkveld. In deze sessie leggen we samen de basis voor handvatten en kaders.
Deze inspiratiedag is hét digitale-inclusie-evenement van het jaar. Hier ontmoet je anderen die werken aan digitale inclusie, kom je de nieuwste onderzoeksinzichten te weten, ontdek je nieuwe publicaties, tools en goede praktijken.
Als blended hulp coach ben je een inspirator en motivator. Je helpt je collega's met vragen en je implementeert blended hulpverlening in je organisatie. Deze vierdaagse opleiding geeft je de vaardigheden om als blended hulp coach aan de slag te gaan.
De opleiding is iets voor jou als:
Na deze opleiding
De opleiding verloopt via blended leren en bestaat uit een mix van e-learning, online en fysieke contactmomenten.
De opleiding richt zich tot alle professionals die werken met kinderen, jongeren en/of hun gezinnen rond welzijn. De kosten worden gedragen door het project Bandbreedte, deelname is dus gratis. De opleidingen werden ontwikkeld in samenwerking met Onlinehulp Vlaanderen, SAM - steunpunt Mens en samenleving, Arteveldehogeschool en UCLL.
Voor inhoudelijke of praktische informatie kan je terecht bij bandbreedte@opgroeien.be.
Leer hoe je als chat-hulpverlener kan omgaan met vragen die je krijgt over eten en gewicht.
Misschien zijn er signalen die kunnen wijzen op een eetproblematiek. Maar vanaf wanneer ben je als hulpverlener ongerust? En hoe reageer je hier op? Naar wie kan je doorverwijzen?
In deze vorming krijg je de nodige informatie en handvatten om met deze vragen om te gaan, aangevuld met oefeningen en uitwisseling. Voorkennis is niet nodig.
Blended hulpverlenen, dat is digitale en mobiele technologie combineren met face to face hulpverlenen. Gebruik je weleens een app met je cliënten? Neem je weleens een digitale vragenlijst af? Plan je weleens een sessie beeldbellen?
Er zijn enorm veel manieren om blended hulp te verlenen. Werk je zelf al blended, en wil je graag op een meer doelbewuste en doordachte manier blended hulp gebruiken en combineren in de geestelijke gezondheidszorg? Of doe je het nog niet, en wil je graag leren wat blended hulpverlening kan betekenen voor jou en je cliënten? Dan is deze opleiding iets voor jou.
Deze vorming is bedoeld voor hulpverleners die in een organisatie werken.
Tijdens deze driedaagse training leer je hoe je als hulpverlener in het CAW aan de slag gaat met chathulpverlening, bij eenmalige gesprekken of in het kader van trajecten.
Je houdt oefengesprekken, en je krijgt theoretische en methodische achtergrond over de eigenheid en de mogelijkheden van chathulp.
Voorkennis is niet noodzakelijk.
Door de digitalisering komt ons werk steeds dichter bij ons persoonlijk leven. We werken vaker van thuis uit, de smartphone van het werk komt gemakkelijk mee, of misschien heb je een dubbele simkaart.
Moet je snel dat ene mailtje nog beantwoorden? Whatsapp-berichtjes lezen na de werkuren? Mails beantwoorden terwijl je thuis zit met sociaal verlof?
Tijdens deze inspiratiesessie zoomen we in op de mogelijkheden maar ook op de grenzen bij online en blended hulpverlening. Hoe zorg je goed voor jezelf, en hoe zorgen je collega’s en je organisatie goed voor elkaar?
Heeft artificiële intelligentie ook een plaats in mijn werk als sociale professional? Hoe kan ik er dan in mijn werk mee aan de slag? Ga ik vol vooruit, of blijf ik terughoudend?
Artificiële intelligentie gaat al een hele tijd mee en zit in tal van apparaten en toepassingen. Sinds de doorbraak van ChatGPT zijn chatbots niet meer weg te denken. Elke dag duikt er wel nieuws op over de mogelijkheden van deze ‘conversationele AI’.
In deze inspiratiesessie gaan we in op deze specifieke vorm van artificiële intelligentie.
• Je krijgt inzicht in de ontstaansgeschiedenis en basisprincipes achter AI.
• We verkennen de verschillende manieren waarop AI al wordt ingezet in zorg en welzijn.
• We staan stil bij de manieren waarop je hier zelf al mee aan de slag kan.
Tijdens de sessie blijven we kritisch kijken: waar liggen de opportuniteiten? Waar zijn er ook valkuilen?
Na afloop kan je zelf doordachte (eerste) stappen zetten in dit domein.
Tom Van Daele is coördinator van de onderzoekslijn Psychologie en Technologie, verbonden aan de Thomas More-hogeschool, research fellow aan KU Leuven en Visiting Scholar aan de Queen’s University te Belfast. Als klinisch psycholoog doet hij praktijk- en beleidsgericht onderzoek naar de toegevoegde waarde van technologie voor de geestelijke gezondheidszorg.
Tim Vanhove is master in de sociologie en heeft ruim twintig jaar ervaring aan de Arteveldehogeschool (Bachelor Sociaal werk) met onderzoek naar en ontwikkeling van online hulpverlening. Hij is projectleider van het TETRA project "AI-CARES" dat de mogelijkheden onderzoekt van conversationele AI voor welzijnswerk en geestelijke gezondheidszorg.