Heb jij interesse in de toekomst van digitale zorg, hulp en ondersteuning? Mis dan Blender 2025 niet! Dit event brengt onderzoekers, ontwikkelaars, praktijkexperts en beleidsmakers samen om inzichten en innovaties te delen.
Blender 2025 biedt een unieke kans om nieuwe inzichten op te doen, kennis te delen en waardevolle contacten te leggen. Of je nu onderzoeker, hulpverlener of beleidsmaker bent, jouw stem en visie zijn belangrijk!
9.00 - 9.30 uur: Onthaal met koffie en thee
9.30 - 9.40 uur: Welkom en inleiding door Sandra Beelen (SAM)
9.40 - 10.00 uur: Naar een kwaliteitskader voor digitale zorg, hulp en ondersteuning. Onderzoekspresentatie door Fien Buelens (Thomas Morehogeschool) & Tom Seymoens (Arteveldehogeschool)
10.00 - 12.15 uur: 10 boeiende pitches uit onderzoek en ontwikkeling op het terrein van digitale zorg, hulp en ondersteuning. Voorlopige line-up:
12.15 - 13.30 uur: netwerklunch en postermarkt
13.30 uur: einde
Met een VR-bril of headset dompel je jezelf onder in een virtuele omgeving. Dat biedt heel wat mogelijkheden voor bijvoorbeeld relaxatie, stressbehandeling en afleiding bij zowel cliënten als hulpverleners. Maar welke toepassingen zijn er mogelijk? Bij welke doelgroepen kun je die gebruiken? Hoe werkt dat allemaal en hoe begin je ermee? En is dat niet veel te duur?
Tijdens deze laagdrempelige introductie webinar toont Sylvie Bernaerts wat virtual reality (VR) is, ze geeft voorbeelden van toepassingen en wijst op aandachtspunten als je ermee gaat werken.
Sylvie Bernaerts is onderzoeker bij Thomas More Hogeschool in de onderzoeksgroep Mens en Welzijn, onderzoekslijn Psychologie en technologie. Haar expertise ligt in de inzet van immersieve technologie in de (geestelijke) gezondheidszorg.
Dit webinar wordt gratis aangeboden met de steun van Vlaanderen, Departement Zorg.
Tijdens deze inspiratiesessie zoomen we in op de mogelijkheden maar ook op de grenzen bij online en blended hulpverlening. Hoe zorg je goed voor jezelf, en hoe zorgen je collega’s en je organisatie goed voor elkaar?
Face-to-face, telefonisch en online (chat, mail, beeldbellen, apps, websites…): als hulpverlener gebruik je verschillende manieren om te communiceren en hulp te bieden. Die combinatie noemen we blended hulp.
Blended hulp vormt voor veel cliënten een grote meerwaarde. Steeds meer organisaties zetten er dan ook op in.
Tijdens deze inspiratiesessie zoomen we in op de mogelijkheden maar ook op de grenzen bij online en blended hulpverlening. Hoe zorg je goed voor jezelf, en hoe zorgen je collega’s en je organisatie goed voor elkaar?
Face-to-face, telefonisch en online (chat, mail, beeldbellen, apps, websites…): als hulpverlener gebruik je verschillende manieren om te communiceren en hulp te bieden. Die combinatie noemen we blended hulp.
Blended hulp vormt voor veel cliënten een grote meerwaarde. Steeds meer organisaties zetten er dan ook op in.
Als sociale professional gebruik je naast je fysieke contacten ook chat als communicatiemiddel. Via een berichtenapp zoals Whatsapp of via een beveiligd chatprogramma. Soms chat je tussendoor om contact te houden, soms voer je volwaardige ondersteunende gesprekken. Bij het chatten voelt je cliënt zich vaak veiliger, net omdat er geen visueel en non-verbaal contact is.
Eerst de basis leren? Volg dan de opleiding Chatten met je cliënt
Ben je op zoek naar apps die nuttig zijn voor je werkpraktijk als hulpverlener? Ben je benieuwd hoe andere praktijkwerkers dat doen? En welke apps zij gebruiken? Is dit voor jou en je organisatie het ideale moment om relevante apps te verzamelen en zaadjes te planten bij de collega’s? Dan is deze opleiding iets voor jou.
Trainer: Sam Brulez
E-mailen hoort bij je dagelijkse werk als sociale professional. E-mail is een prima medium om informatie te versturen of om afspraken te maken. En met e-mail kun je mensen ook echt ondersteunen. In deze vorming van twee dagen leer je hoe je je mails duidelijk en ondersteunend maakt.
In e-mails kan je ook empathie, nabijheid en hulp bieden. Met woorden, zwart op wit. Daarvoor heb je wel wat extra lees- en schrijfvaardigheden nodig. Wist je bijvoorbeeld dat witruimte heel belangrijk is om de aandacht van je lezer vast te houden? Of dat het begin van je e-mail belangrijk is voor het gevoel waarmee je ontvanger gaat lezen?
De Opleiding wordt gegeven door Charlotte Vanbleu en Mark Van Bogaert
Blended werken biedt veel mogelijkheden maar plaatst je ook voor belangrijke uitdagingen. Als sociale professional wil je de privacy en veiligheid van jezelf en je doelgroep beschermen. En je wil het werkbaar houden voor jezelf.
In deze vorming gaan we in op vragen over: