Situering
Blended hulpverlenen, dat is digitale en mobiele technologie combineren met face to face hulpverlenen. Gebruik je weleens een app met je cliënten? Neem je weleens een digitale vragenlijst af? Plan je weleens een sessie beeldbellen?
Er zijn enorm veel manieren om blended hulp te verlenen. Werk je zelf al blended, en wil je graag op een meer doelbewuste en doordachte manier blended hulp gebruiken en combineren in de geestelijke gezondheidszorg? Of doe je het nog niet, en wil je graag leren wat blended hulpverlening kan betekenen voor jou en je cliënten? Dan is deze opleiding iets voor jou.
Doelgroep
Voor hulpverleners in de geestelijke gezondheidszorg
Hulpverleners in organisaties of zelfstandige hulpverleners die op een doordachte manier (meer) blended willen werken met hun cliënten.
Voorkennis
Voor deze opleiding heb je geen voorkennis nodig.
Ze loopt over vier dagen, live (dus niet online).
Programma
- Wat is blended hulp? Je ervaart zelf wat het is in video’s, good practices, demo’s én je test ze zelf uit. Wat is de meerwaarde en wat zijn de mogelijkheden?
- Leer werken met www.onlinehulp-apps.be. Schat in welke apps relevant zijn voor je cliënten en maak een favorietenpagina voor je organisatie of team.
- Randvoorwaarden (bij jezelf, bij je cliënt, bij de problematiek) om een blended traject vorm te geven en betekenis voor je werking. Je leert inschatten wanneer blended hulpverlening iets kan opleveren, je leert kiezen en doordacht te combineren met aandacht voor de therapeutische relatie. Je staat stil bij hoe je je cliënten en je collega’s motiveert om blended te werken.
- De rol van dataveiligheid, deontologie en beroepsgeheim in blended hulpverlening. Je gaat ook dieper in op moeilijke situaties.
- Verankering en vooruitblik. Je maakt plannen en voornemens om blended hulpverlening te integreren in je dagelijkse praktijk. Je maakt een persoonlijke netwerkkaart om ook na de vorming te blijven gebruiken.
- Verdieping en intervisie op basis van de noden van de groep.
Getuigenissen
‘Positieve vibe meegekregen. Nodigt uit om er verder mee aan de slag te gaan.’
- ‘Heel inspirerende goedgevulde vormingsreeks blended hulpverlening. Veel bijgeleerd en ook hele enthousiaste netwerkpartners leren kennen. Was top!’ – Annemie Mus, CLB Connect
- ‘Een basis om blended hulp op te bouwen in het werk met cliënten.’ – Melissa Soffers, CGG Vagga
- ‘De opleider liet ons op verschillende creatieve manieren een verscheidenheid aan tools verkennen die vlot vertaalbaar zijn naar de praktijk.’ – Lien Faelens, CGG Waas en Dender
- ‘Een boeiende onderdompeling in de wereld van blended hulpverlening in een aangename sfeer met veel bruikbare tips voor in het werkveld.’ – Catheline Cabuy, zelfstandig kinderpsycholoog.
- ‘Heel fijne vorming, positieve vibe meegekregen rond blended hulpverlening. Nodigt uit om er verder mee aan de slag te gaan. Dankjewel!’ (Anonieme evaluatie)
- ‘Dankjewel voor de inspirerende dagen! Heel leerrijk voor mij en mijn collega’s 😊’ (Anonieme evaluatie)
- ‘Ik vond de vorming interessant (inhoudelijk), maar ook didactisch goed gebracht. De info blijft goed hangen!’ (Anonieme evaluatie)
Trainer
Elke Baten is klinisch psycholoog, docent en projectmedewerker in de opleiding Toegepaste Psychologie aan de Hogeschool West-Vlaanderen (Howest). Ze begeleidt opleidingen en infosessies over blended hulpverlenen aan verschillende doelgroepen. Ze bouwde heel wat didactische expertise op in het hoger onderwijs.
Annelien Mees is klinisch psycholoog, docent en projectmedewerker in de opleiding Toegepaste Psychologie aan de Hogeschool West-Vlaanderen (Howest). Ze begeleidt opleidingen en infosessies over blended hulpverlenen aan verschillende doelgroepen. Ze heeft kennis van doelgroepenanalyse en implementatiemodellen zoals het 7E-model.
Lien Faelens is klinisch psycholoog, docent en onderzoeker bij Arteveldehogeschool in de opleiding Toegepaste Psychologie.