Blended hulpverlening voor de sociale professional

Situering

Blended hulpverlenen, dat is digitale en mobiele technologie combineren met face to face hulpverlenen. Gebruik je regelmatig WhatsApp om te communiceren met je cliënten? Bekijk je weleens samen het TikTokaccount van je cliënt? Of toon je weleens video’s met uitleg op YouTube of apps die kunnen helpen budgetteren?

Er zijn enorm veel manieren om blended hulp te verlenen. Werk je zelf al blended, en wil je dat graag op een meer doelbewuste en doordachte manier doen? Of doe je het nog niet, en wil je graag leren wat blended hulpverlening kan betekenen voor jou en je cliënten? Dan is deze opleiding iets voor jou.

Doelgroep

Voor sociale professionals die blended (willen) werken.

Hulpverleners die nog niet blended werken en de mogelijkheden van online toepassingen voor hun praktijk willen ontdekken. Of hulpverleners die wél al blended werken en dat op een meer doelbewuste en doordachte manier willen doen.

Voorkennis

Voor deze opleiding heb je geen voorkennis nodig.

Ze start met 30 minuten zelfstudie. Daarna volgt een halve dag online en een volle dag live. De opleiding loopt dus ook zelf via blended leren. Een mix van zelfstudie, online en fysieke contactmomenten.

Programma

  • Wat is blended hulp en welke onlinetoepassingen kun je gebruiken? Video’s op voorhand te bekijken in de digitale leeromgeving.
  • Kennismaking en uitwisseling van goede praktijken.
  • Hoe kom je tot de juiste communicatiemix met je doelgroep?
  • Leer werken met www.onlinehulp-apps.be. Schat in welke apps relevant zijn voor je cliënten en maak een favorietenpagina voor je organisatie of team.
  • Randvoorwaarden: Wat heb je nodig om blended te kunnen werken? Wat heeft je cliënt nodig?
  • Praktijkoefeningen met online toepassingen voor je hulpverlening.
  • Uitwisseling met eigen casussen.
  • Verdiepende praktijkoefeningen (keuze uit werken met apps en tools, chatten, sociale media of beeldbellen)

Getuigenissen

‘Concrete tips en handvatten’

‘Ik vond het boeiend om stil te staan bij alle mogelijkheden die blendend hulp biedt. De training daagde ons uit om stil te staan bij de kansen die we kunnen creëren voor jongeren, onze organisatie en onszelf.’

‘Ik kreeg concrete tips, handvatten en ruime uitleg over de basisvoorwaarden voor blended hulpverlening. Enthousiaste lesgevers.’

‘Wat ik vooral meeneem: de verschillende apps en dat blended hulp “op maat” is en dat je dus samen met je cliënt moet bekijken wat handig is.’

Trainer

Marie Van der Cam is inhoudelijk medewerker en trainer in het team digitalisering en blended hulp bij SAM. Ze ondersteunt en traint praktijkwerkers en faciliteert uitwisseling. Ze helpt organisaties bij het implementeren van online en blended hulp. Ze werkte zelf als hulpverlener in het JAC in Gent waar ze jongeren op een blended manier ondersteunde.

Sam Brulez is inhoudelijk medewerker en trainer in het team digitalisering en blended hulp bij SAM. Ze ondersteunt en traint praktijkwerkers en faciliteert uitwisseling. Ze helpt organisaties bij het implementeren van online en blended hulp. Haar praktijkervaring deed ze op bij CAW Noord-West-Vlaanderen waar ze vooral werkte met kinderen, jongeren en hun context in verschillende werkvormen.

Lien Faelens is klinisch psycholoog, docent en onderzoeker bij Arteveldehogeschool in de opleiding Toegepaste Psychologie.

Charlotte Vanbleu is docent, project- en onderzoeksmedewerker bij Arteveldehogeschool in de Bacheloropleiding Sociaal Werk. Daarvoor werkte ze bij het CAW waar ze ook zelf aan online en blended hulpverlening deed.

Op zoek naar vorming op maat van jouw team of organisatie?