We sloten 2024 af met een kader voor digitale competenties in de ondersteuning van kinderen, jongeren en gezinnen. In 2025 lanceren we een versie voor het bredere sociale werkveld. Met deze uitgebreide gids willen we sociale professionals en hun organisaties ondersteunen in hun digitale ontwikkeling. Deze publicatie is tot stand gekomen dankzij de unieke samenwerking onder de noemer van Onlinehulp Vlaanderen met de partners: Arteveldehogeschool, SAM - steunpunt Mens en Samenleving, UCLL, Thomas More Hogeschool en Howest, met de steun van Vlaanderen, Departement Zorg.
Waarom dit kader?
In een samenleving waarin digitalisering niet meer weg te denken is, worden sociale professionals geconfronteerd met nieuwe uitdagingen en verwachtingen. Dit kader biedt een gestructureerd overzicht van digitale kennis, vaardigheden en attitudes die nodig zijn om effectief te werken in welzijn, sociaal werk en zorg.
Wat kun je verwachten?
Het competentiekader is opgebouwd rond drie focuspunten:
Elk focuspunt bevat clusters van specifieke competenties, afgestemd op verschillende rollen binnen de sociale sector. Dit maakt het kader flexibel en toepasbaar op maat van sociaal werkers, hun organisaties en praktijkopleidingen.
Voor wie?
Dit kader is bedoeld voor praktijkwerkers, leidinggevenden en stafmedewerkers, opleidingsinstituten, beleidsmakers en middenveldactoren die betrokken zijn op het sociale werkveld. Het biedt praktische handvatten voor HR-beleid, VTO en het ontwikkelen van een blended hulp en ondersteuningsaanbod.
Meer weten?
Download de publicatie en bouw mee aan een digitaal competente sociale sector!