De wereld digitaliseert in een snel tempo, en dit brengt kansen én uitdagingen met zich mee, zeker voor professionals die kinderen, jongeren en gezinnen ondersteunen. Hoe integreer je digitale tools op een doordachte manier? Hoe zorg je dat iedereen mee is, ook zij die digitaal kwetsbaar zijn? En hoe bewaak je de balans tussen technologie en menselijke interactie? Om deze vragen te beantwoorden, lanceren we een gloednieuw kader voor digitale competenties in de ondersteuning van kinderen, jongeren en gezinnen.
Dit kader is ontwikkeld door Onlinehulp Vlaanderen in samenwerking met SAM – steunpunt Mens en Samenleving, Arteveldehogeschool en UCLL, en werd mede mogelijk gemaakt door het Agentschap Opgroeien. Het resultaat is een inspirerend kader dat een overzicht geeft van de competenties die nodig zijn in de jeugdhulp vandaag.
Heldere structuur: Het kader biedt een overzichtelijke indeling in drie focusgebieden:
Praktische toepasbaarheid: Het kader vertaalt algemene principes naar concrete kennis, vaardigheden en houdingen die je als ondersteuner nodig hebt om digitaal vaardig te zijn in je werk.
Toekomstgericht: Het kader erkent dat technologie voortdurend verandert. Het is bedoeld als een dynamisch document dat meegroeit met nieuwe uitdagingen en kansen.
Focus 1: Blended ondersteuning
Blended ondersteunen draait niet alleen om het inzetten van digitale technologie. Het gaat over het vinden van de juiste mix op maat van de cliënt. Hoe combineer je face-to-face interactie met digitale tools om het welzijn van je doelgroep te bevorderen? Je krijgt zicht op de competenties die nodig zijn bij:
Focus 2: Digitale inclusie en mediawijsheid
In een wereld waar digitale uitsluiting een risico vormt, is het belangrijk dat ondersteuners deze uitsluiting signaleren én aanpakken. In dit luik komen competenties aan bod die relevant zijn om:
Focus 3: Vormgeven van blended ondersteuning
Hoe medewerkers in organisaties vorm geven aan blended ondersteuning is van cruciaal belang. Dit laatste luik zoomt in op de competenties die een organisatie in huis moet hebben om:
Het kader richt zich op iedereen die betrokken is op de ondersteuning van kinderen, jongeren en gezinnen: van hulpverleners en opvoeders tot beleidsmakers en opleidingscoördinatoren. Het is een inspiratiebron voor zowel beginners als gevorderden in blended ondersteunen en biedt handvaten voor een aangepast opleidingsaanbod of HR- en VTO-beleid.