Blended hulp of zorg combineert face to face contacten met onlinehulp. Je kan de term eng interpreteren, of ruimer. In een enge interpretatie volgen face to face en online contactmomenten elkaar op. Samen vormen ze een hulp- of zorgtraject. Het online luik is daarbij onafhankelijk van plaats en (soms) tijd. In een ruimere invulling worden onlinehulptoepassingen ingezet tijdens de face to face contacten.
Onlinehulp omvat elke interventie waarbij gebruik gemaakt wordt van ICT en die als doel heeft welzijn en gezondheid in de ruimste zin van het woord te bestendigen of te verhogen.
Online en blended hulp zijn dus geen doel op zich. Het zijn middelen om mensen te verbinden.
Maar in de praktijk is dat allemaal makkelijker gezegd dan gedaan, want werk maken van blended hulp roept vele vragen op.
Je begint nochtans niet van een wit blad. Bijna elke organisatie heeft een website. Zowat elke welzijnswerker of zorgverstrekker heeft een e-mailadres waarmee die ook met cliënten communiceert. In vele sectoren worden apps, sociale media, videogesprekken, … nu al ingezet.
Maar vaak gebeurt dat in grote verscheidenheid: we weten niet van elkaar welke digitale tools gebruikt worden en hoe die tools door collega’s worden ingezet.
Dat is alvast een eerste uitdaging: breng eens grondig in kaart wie welke digitale tools in hulp en zorg inzet en wat daarbij (inspirerende) ervaringen zijn.
Het duurzaam implementeren van blended hulp en zorg is hoe dan ook geen sinecure. Hieronder verzamelen we alvast enkele voorbeelden van hoe het niet moet. Deze voorbeelden zijn niet uit de lucht gegrepen: de praktijk wijst uit dat ze niet duurzaam werken.
Hoe het NIET moet:
Een blended hulpaanbod voor je organisatie werk je best niet alleen uit met een aantal early adopters of gelijkgestemde believers. Het is zinvol om een ‘blended hulpteam’ samen te stellen met (vertegenwoordigers van) directie, middenkader, ICT, basiswerkers uit diverse teams en cliëntvertegenwoordigers. Geef dit blended hulpteam ook een zeker mandaat, zodat ze echt verandering kunnen bewerkstelligen.
Klik op onderstaande vragen om stapsgewijs op te starten:
Een blended hulpaanbod voor je organisatie werk je best niet alleen uit met een aantal early adopters of gelijkgestemde believers. Het is zinvol om een ‘blended hulpteam’ samen te stellen met (vertegenwoordigers van) directie, middenkader, ICT, basiswerkers uit diverse teams en cliëntvertegenwoordigers. Geef dit blended hulpteam ook een zeker mandaat, zodat ze echt verandering kunnen bewerkstelligen.
Duurzaam blended hulp uitwerken begint niet met het praktisch uitwerken van een digitaal aanbod maar met de vraag: waarom en voor wie doen we dit? En hoe past dat binnen de missie en doelstellingen van onze organisatie? Onderstaande vragen kunnen je je visie helpen bepalen:
Waarom start je met online of blended werken?
Wie is je doelgroep voor dit blended aanbod?
Waarrond wil je online of blended werken?
Voordat je een blended aanbod kan bepalen, moet je weten wat er op de markt is.
Probeer als volgt zicht te krijgen op digitaal en blended hulpaanbod:
Volgende elementen kunnen je de weg wijzen naar een haalbaar startpunt voor het duurzaam implementeren van onlinehulp:
Laaghangend fruit is een combinatie van verschillende factoren:
Een blended aanbod uitrollen in één keer in alle deelwerkingen van een (grotere) organisatie is vaak geen goeie keuze. Bij elke implementatie van een digitaal aanbod duiken kinderziektes en onvoorziene wendingen op. Daarom is het wenselijk om te starten met een pilootproject: je implementeert het blended hulp- of zorgaanbod dan in een overzichtelijk, beperkt project met een aantal medewerkers bij een aantal cliënten. Zo kan je kort op de bal spelen om drempels in kaart te brengen en aan te pakken.
Deze pilootfase hoeft niet echt lang te duren. Maar ze vormt de basis om het blended aanbod stelselmatig verder uit te breiden, zonder de kinderziektes.
De drempels om met vertrouwen een blended hulp- en zorgaanbod uit te werken met je doelgroep, zijn voor elke medewerker anders. Voor de ene zijn het technische obstakels, voor anderen is het een wantrouwen in internet of is er de schroom om een digitaal aanbod aan cliënten voor te stellen.
Training, opleiding, intervisie, casusuitwisselingen, tijd om digitale tools te verkennen, … het zijn allemaal mogelijkheden om ervoor te zorgen dat medewerkers ‘ambassadeurs’ van blended werken worden.
Want dit staat vast: als medewerkers vertrouwen hebben in hun blended aanbod, dan straalt dit af op de cliënten.
Sneller dan verwacht bots je bij het opmaken van blended hulpplannen of -projecten op een aantal uitdagingen. Hieronder bespreken we enkele veel voorkomende problemen.
Vóór de pandemie was de digitale kloof vaak het excuus om als welzijnswerker of zorgverstrekker geen digitaal aanbod te realiseren: de doelgroep was niet online of had daartoe de mogelijkheden niet.
Vandaag zien we twee uitdagingen:
Bovendien speelt de digitale kloof ook op medewerker- en organisatieniveau:
In hulp- en zorgtrajecten staan de vertrouwensrelatie en de professionele verbinding tussen cliënt en hulpverlener centraal. Dat betekent dat er ruimte moet zijn om de mix van digitaal en face to face-aanbod samen te bepalen.
De aandacht voor privacy en bescherming van persoonsgegevens bij het inzetten van digitale tools is daarbij een belangrijk issue.
Vaak worden dit randvoorwaarden genoemd, maar eigenlijk gaat het om basisvoorwaarden. Wil je een blended hulpaanbod duurzaam implementeren, dan moet aan deze basisvoorwaarden voldaan zijn.
Gelukkig hoef je als organisatie niet zelf alle warm water uit te vinden. In alle sectoren in welzijnswerk en geestelijke gezondheidszorg in Vlaanderen zijn er reeds organisaties die pionierden en die hun ervaringen willen delen. In vele sectoren wordt samen een blended aanbod ontwikkeld en wordt beschikbare knowhow zo samengebracht.
Snuister maar eens naar ervaringen en deskundigheid in de mediatheek.
We hebben ook heel wat ‘tools’ ter beschikking om je in dit proces te begeleiden:
Wil je ondersteuning, een expertise-inbreng, coaching of procesbegeleiding? Via het contactformulier kan je je vraag stellen. Dan gaan we in overleg op zoek naar een gepaste oplossing.
Om niet blind te varen bij het implementeren van blended hulp in je organisatie, biedt digitalisering een aantal mogelijkheden om dit alles vlot te evalueren en monitoren.
Daarbij zijn onder andere deze drie aspecten belangrijk: meetbare doelen stellen, cliëntfeedback en data-analyse.
Bepaal duidelijk meetbare doelen bij de opstart van het digitaal aanbod. Dat is ook in de pilootfase reeds belangrijk:
Hoe ga je de cliënt of doelgroep betrekken bij het opzetten of evalueren van een digitaal aanbod:
Het inzetten van digitale tools biedt de mogelijkheid om het gebruik ervan te monitoren. Google Analytics of het veiligere Matomo bieden bijvoorbeeld een schat aan info.
Duurzaam blended hulp in je organisatie verkennen en installeren is dus geen eenmansgebeuren. Het is ook niet op een weekje georganiseerd. Het vergt een stapsgewijze aanpak die begint met het formuleren van een visie op blended hulp en zorg in je organisatie. Dat doe je in samenspraak met collega’s en directie, om het draagvlak te vergroten.
Vooraleer je een blended hulpaanbod kan uitwerken, is er heel wat voorbereidend en verkennend werk. Daarvoor bestaan ondersteunende tools en mogelijkheden om je te laten begeleiden.
Ga je van start? Begin dan best met een beperkt project zodat de kinderziektes weggewerkt kunnen worden. Maar hou wel van in het begin rekening met latere opschaling en uitbreiding.
(PS: De structuur van dit dossier werd geïnspireerd door ChatGPT (https://chat.openai.com/). We stelden volgende vraag: maak een whitepaper van 4 bladzijden over het implementeren van blended hulp in organisaties in welzijnswerk en geestelijke gezondheidszorg in Vlaanderen)
Gebaseerd op een Europees onderzoeksproject beschrijft Eva Van Assche van hogeschool Thomas More in deze presentatie op het Congres Oninehulp diverse aspecten bij het implementeren van de app Moodbuster.
Deze website biedt bouwstenen voor een begeleidingstraject met nadruk op het menselijke proces van het organiseren van digitale transformatie. De belangrijkste invalshoeken zijn: wie is betrokken bij dit 'ecosysteem'?, collectieve visie-ontwikkeling, cultuur en waarden én een waarderend veranderproces. Hoe wel het focust op KMO's toch ook heel bruikbaar voor welzijnswerk en zorg.
Wat zijn de mogelijkheden voor thuiszorgaanbieders om naast zorg aan huis een beeldbelaanbod voor hun klanten te voorzien? I-mens, Familiehulp en Zorgband Leie en Schelde werkten dit aanbod uit en Arteveldehogeschool leverde hierbij het onderzoek 'Hefbomen voor hybride gezinszorg'. Een bijdrage aan Blender 2023 door Philippe Bocklandt, docent en onderzoeker aan de Arteveldehogeschool - Sociaal werk.
Wat werkt er nu écht inspirerend in blended welzijnswerk? Waarrond en hoe stralen sociaal werkers enthousiasme uit als ze face-to-face- en online sociaal aanbod combineren? Dit dossier geeft antwoorden door onder andere in te zoomen op digitale inclusie, een kader rond criteria omtrent wat sociaal werkers inspireert, een link naar 38 getuigenissen over sterke digitale sociaal-werkpraktijken, kanttekeningen bij digitalisering.
Via Bandbreedte zet de Vlaamse Overheid vanuit Agentschap Opgroeien in op het versterken van blended ondersteuning van kinderen jongeren en gezinnen met focus op jeugdhulp. In dit dossier wordt het patchwork-aanbod van Opgroeien beschreven en worden uitdagingen voor de toekomst geformuleerd.
Jana Verplancke (Arteveldehogeschool) ging in gesprek met Laura Jacobs (FARA) over het implementeren van de online keuzehulp bij ongeplande zwangerschap.
Deze presentatie werd gegeven tijdens de Inspiratiedag "Blended aan de slag als sociale professional" op 22/09/2022
Een kader uitwerken om blended aan de slag te gaan als sociale professional, je competenties te verhogen, veilige communicatiekanalen te gebruiken, hard- en software te regelen. Hoe pak je dat aan?
In dit artikel in het tijdschrift VIEWZ wordt duidelijk hoe in de Covid-pandemie een rijke verscheidenheid aan onlinetools werd ingezet in het sociaal werk ... omdat er een sense-of-urgency was. De auteur maakt concreet hoe 'het werken aan pijnpunten in je organisatie' én 'inspirerende getuigenissen van online of blended hulp' ook in de toekomst ervoor kunnen zorgen dat de mix van online en fysieke hulp duurzaam kan geïmplementeerd worden.
Dit artikel in Sociaal.net is gebouwd rond 5 getuigenissen van 5 nieuwe onlinehulpprojecten die in 2018 met ondersteuning van Flanders’Care werden uitgewerkt.
De projectleiders getuigen hoe ze autisme-chat, a-Buddy, chaterover.be, het inzetten van drughulp.be en van onlinedagboeken stapsgewijs hebben aangepakt met oog voor tal van implicatie-aspecten.
In deze brochure exploreren de auteurs e-healthmogelijkheden en bieden ze een beslishulp omtrent het al dan niet gebruiken van e-health. Ze werken een roadmap uit voor het uitwerken van een online-aanbod rond geestelijke gezondheid. Bovendien focussen ze ook op de professionele digitale vaardigheden en op het motiveren van cliënten.
Contacteer dan
Philippe Bocklandt
Herwig Claeys