Digitale tools maken vandaag de dag steeds meer deel uit van de hulpverlening: denk aan online gesprekken, chatlijnen, apps, digitale informatie-deling. De uitdaging? Deze middelen gebruiken op een manier die zowel degelijk en veilig is, als mensgericht en inclusief.
Met het nieuwe Kwaliteitskader Digitale Zorg, Hulpverlening en Ondersteuning, ontwikkeld door onze onderzoekspartners Thomas More Hogeschool en Arteveldehogeschool in opdracht van het Departement Zorg en in samenwerking met het steunpunt WVG, hebben organisaties een belangrijk instrument in handen om hun digitale werking te versterken.
Het kwaliteitskader fungeert als praktische leidraad voor welzijnsorganisaties en zorgvoorzieningen die digitaal, online of blended werken. Het geeft antwoord op vragen zoals:
Waar moet onze organisatie aan voldoen om veilig, betrouwbaar en verantwoord digitaal te werken?
Hoe passen digitale toepassingen best binnen de specifieke noden van cliënten én medewerkers?
Hoe kunnen we stap voor stap groeien in digitale en blended hulp, zonder de menselijke rol uit het oog te verliezen?
Bij het kader hoort ook een aftoetsingsinstrument en een handleiding. Hiermee kun je in teamverband nagaan hoe ver je organisatie al staat, waar de sterke punten zitten en waar ruimte is voor verbetering.
Wil je aan de slag met het kwaliteitskader in jouw organisatie?
Wij ondersteunen je